torstai 2. helmikuuta 2017

Hieman eksyksissä

Viime viikonloppuna oltiin kaupassa. Juuri kun astuttiin ovista sisään, viereiselle infotiskille saapui kaksi nuorta naista pikkutytön kanssa. Kuulin, että tyttö oli harhaillut käytävällä eksyneen näköisenä. Infotiskin täti alkoi jututtaa tyttöä, kysyi nimen ja iän. (Tiedän tämän kaiken, koska puoliksi jäin seuraamaan tilannetta, puoliksi tutustumaan infon vieressä oleviin tarjouksiin.) Tyttö oli hurjan suloinen, sellainen pellavapäinen ja suurisilmäinen pikkuihminen. Paljon isompi, kuin minun lapseni on vielä ehtinyt olla, mutta siinä hetkessä niin pieni, vakavana puristi pehmolelua kainalossaan.

Infon täti kuulutti tytön äitiä. Ei mennyt kuin muutama sekunti, niin äiti juoksi käytävää pitkin. Tytön katse kirkastui, sitten silmiin tulvahtivat kyyneleet. Äiti kyykistyi ja halasi tyttöä, joka nyyhkytti jo aivan lohduttomasti. Näpertelin rasvapurnukoita ja nieleskelin kyyneleitä, kunnes ne tulvivat minultakin holtittomasti.

Osiltaan tuo itku oli kai sellaista yleistä äiti-itkua, jonka aloitin jo odottaessani Peetua. Kaikki lapsiin kohdistuvat etäisestikin pahat asiat jysähtävät, osuvat äitiin sisälläni. Olen aina pitänyt itseäni suhteellisen tukevasti jalat maassa seisovana järki-ihmisenä, joten oli hätkähdyttävää huomata miten esimerkiksi lapsen rokottaminen sai itkun kumpuamaan jostain, samoin kuin vieraiden lasten katoaminen vanhemmiltaan kaupassa.

Hetken aikaa tuo äiti-itku oli kateissa Peetun kuoleman jälkeen, mutta olen nyt huomannut sen palanneen. Kun olin saanut kyyneleeni jotakuinkin kuivattua, yritin peitellä itkuisia kasvojani vaeltaessani kohti vihannesosastoa. Muutaman hyllynvälin tunnustelin tunnetta, koitin hakea itkun alkulähdettä. Löysinkin sen. "Itkeekö minun lapseni jossain yhtä lohduttomasti, pelkääkö?" Kun lapsi on erossa vanhemmastaan, hän on suunniltaan - onko Peetukin ollut jo vuoden yhtä peloissaan jossain kuin tuo tyttö oli?

Ei, tiedänhän minä sen. Jokin kohta sisimmässäni ei vain taida uskoa sitä vielä, jos koskaan. Toisaalta itku oli myös kaipuuta; lohdutonta ja fyysistä ikävää saada Peetu samalla tavalla taas syliini, rutistaa hänen pientä vartaloaan itseäni vasten ja lohduttaa, suukottaa kyyneleet pois. Jatkaa käsi kädessä matkaa ja ajatella, että olipa pelottavaa. Se kaipuu ei täyty koskaan.

Haudalla käydessä minusta ei enää tunnu, että olen siellä näyttäytymässä Peetulle. Siltä tuntui vielä viime keväänä. Haudalta lähteminen oli tuolloin vaikeaa, tuntui kuin olisin kääntänyt Peetulle selkäni ja palannut elämääni tyytyväisenä(?!) ilman häntä. Nyt lähteminen on helpompaa. Ei tunnu enää siltä että Peetu on siellä, ei sen enempää kuin missään muuallakaan.

Mutta silti, ehkä se on ikiaikaista kaipuuta uskoa johonkin suurempaan. Uskoa jälleennäkemiseen ja siihen, että edesmenneet yhä seuraavat puuhiamme jostain, elävät mukanamme. Olen edelleen kateellinen niille, jotka vilpittömästi uskovat taivaaseen, siihen että saamme vielä joskus sulkea kuolleet lapsemme syliimme, eikä mikään meitä enää erota.

Toisaalta oivalsin päivänä muutamana, että koska minulta puuttuu tuo lohtu, minulta puuttuu myös sen mukana tuleva kysymyspatteristo; "miksi tämä tapahtui minulle", "mitä olen tehnyt ansaitakseni tämän", "mikä tarkoitus tällä voi olla", "voisinko päästä lapseni luo nopeammin". Tämä tapahtui, koska Peetun suoli kiertyi; asioita ei tapahdu ansaitsemisen perusteella; en olisi voinut kuolla Peetun sijaan; tällä ei ole tarkoitusta, kaikki on sattumaa; en pääse Peetun luo vaikka heittäytyisin junan alle.

Ainoa vaihtoehto on elää. Kaivata, pelätä, vihata ja surra. Nousta ylös, pyyhkiä pölyt polvista ja jatkaa matkaa. Itkeä itkut ja pyyhkiä kyyneleet. Tehdä paras mahdollinen niistä aineksista, mitä jäljellä on.



7 kommenttia:

  1. Olen monesti pohtinut, olisiko tämä tie helpompi, jos uskoisi jumalaan tai kohtaloon? Että olisi jokin taho, jolle olla vihainen ja katkera - joku jota syyttää? Samalla joku, jonka armoille antautua, heittäytyä korkeamman voiman ohjattavaksi? Mutta olen tullut samaan tulokseen, piinaava miksi-kysymyspatteristo puuttuu samasta syystä. Muutamaa horjahdusta lukuun ottamatta en ole kysynyt "miksi me, miksi minä, miksi näin" -kysymyksiä, en kysy nytkään. Ei ole uskon mukanaan tuomaa lohtua, mutta ei myöskään piinaavia kysymyksiä tai toivetta omasta kuolemasta. Minä en ole ansainnut tätä, et ole sinäkään. Asioita tapahtuu, niin sinulle, minulle kuin kenelle tahansa muullekin. Elämä ei ole velkaa kenellekään.

    "Lapsensa menettäneet äidit kuolevat hymy huulillaan", on joku kirjoittanut. Kaiken järjen takaa lause tuo minulle lohtua. Ehkä agnostikko minussa myöntyy elämän järjettömyyden edessä ja toteaa; en voi tietää totuutta kuolemanjälkeisestä. Ehkä haluan säilyttää lauseen mukanaan tuoman lohdun - jos taivas olisikin olemassa? Toista lasta saattaessani pyysin: jos taivas on, ottakaa tämä pieni lapsi sinne. Uskottomuudessani haluan kuitenkin pelata varman päälle, ja ehkä oman lähtöni hetkellä voin tuudittautua jälleennäkemisen lohtuun hymy huulilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan, "uskottomuudessani" mäkin ajoittain heittäydyn miettimään että mitäs jos.. Kaunis satu se on, yhtä kaunis kuin Peter Pan. Tai se, että maasta olemme tulleet ja maaksi jälleen tulevat. Jossain niistä on enemmän faktapohja, mutta loppujen lopuksi sillä ei ole merkitystä lohdun kannalta.

      Poista
  2. Blogiasi on ollut kiinnostavaa ja koskettavaa lueskella, vaikka olen lapseton sinkkumies enkä esimerkiksi äiti, saati lapsensa menettänyt sellainen.

    Olen nyt reilu kolmekymppinen, mutta vähän yli parikymmentä vuotta sitten itsellänikin oli Meckelin divertikkelin aiheuttama suolen kiertymä. Olin kärsinyt oudoista rajuista mahataudeista lapsena noin kerran vuodessa-parissa, mutta ne olivat menneet aina ohi. Siinä 11-vuotiaana yhdellä mökkireissulla iski sitten se kiertymä, ja äitini ajoi minut sieltä sairaalaan. Ei ollut veristä ulostetta, mutta kivut olivat kovat, ja sen ikäisenä jo kai jaksoin valittaakin niitä jatkuvasti. Mahakin turposi hyvin näkyvästi.

    Seurasi parin viikon sairaalareissu, jota en muista hirveän tarkkaan, vain osia sieltä täältä. Ensin vietin päiväkausia tiputuksesa kovissa tuskissa, paitsi saatuani morfiinia jolloin nukuin, kunnes joku päätti tehdä vatsaani tähystysleikkauksen. Siinä sitten todettiin tilanne, ja saman tien leikattiin koko maha auki, poistettiin kiertynyt suolenpätkä, ja parsittiin suoli kasaan. Täysi toipuminen kesti noin vuoden, joskin olin alipainoinen vielä pitkään sen jälkeen, siitä huolimatta että söin normaalia koti- ja kouluruokaa normaaleja määriä vuodesta toiseen.

    Vaikka selvisinkin hengissä, niin kokemus oli hyvin traumaattinen. Tuskinpa minua pitkään vaivanneet mielenterveysongelmat pelkästään tuosta traumasta juontuvat, mutta sanoisin kyllä, että tuo kokemus saattaa hyvinkin olla edistänyt niitä. Sain kuitenkin omakohtaisesti tietää, miltä tuntuu tehdä päivästä toiseen tuskallista kuolemaa. Sanoinkin vanhemmilleni, kun minua ei ollut vielä leikattu, että haluaisin vain kuolla.

    Blogisi lukeminen on tuonut taas näitä traumaattisia muistoja pintaan. Ehkä olen saanut niitä käsiteltyä vähän enemmän blogisi ansiosta. Kiitos siitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kun kerroit tarinasi ja kiitos kun luet. Et arvaakaan miten hyvältä tuntuu, jos tarinastamme on ollut sinulle jotain apua! Olen toisinaan miettinyt, että haluaisin jutella sellaisen kanssa, joka on kokenut suolenkiertymän. Välillä mietin, että haluaisin tietää millainen se tunne oli, seuraavassa hetkessä hylkään koko ajatuksen peläten mielipahaa. Toivon sinulle iloa ja valoa elämään, rohkeutta kohdata trumaattiset muistot ja päästä niiden herraksi.

      Poista